Friday 20 March 2015

Adab bermuka buku a.k.a ber FACEBOOK

Assalamualaikum

carian google

Zaman sekarang semua ada akaun FB kan?Dikalangan keluarga kita boleh dikatakan semua ada..cuma aktif ke tak aje..dalam keluarga saya adik beradik saya 7 orang cuma 3 orang je ada FB yang aktif nya saya sorang ja T___T.Keluarga jenis tak aktif di media massa..kiranya Whtasapp, WeChat, FB ke jauh sekali insta or twitter..masih tak relevan untuk kami gunakan sebagai penghubung..masih SMS dan CALL..hehehe mula lah rindu rinduan kan..atleast kalau aktif benda-benda tuh bolehlah tengok gambar terbaru takdelah rindu-rinduan sangat...Anyways, tak kisah pun..guna cara lama untuk berhubung sebenarnya lebih manis :D

Ok cerita pasal FB....macam-macam cerita kan...macam-macam jenis manusia dalam FB ni..penat kalau nak melayan nya kan..viral macam-macam fakta dalam FB ni..yang kaki SHARE seronok main butang share..boleh dikatakan saya ni lewat jugak kenal FB..dalam tahun 2012 kut baru pandai main FB..itu pun lepas ramai kawan duk tanya-tanya kite mane kan?Bila fikir balik...takde FB lagi rasa diri ini dihargai..orang/kawan mencari-cari kita..nak tahu khabar kita..walhal bila dah ada dalam friendlist,..bukannya selalu tanya khabar pun..gambar terbaru kita pun kadang tak di'LIKE' nya..kehkeh

Korang rasa ada adab ke main FB ni?ke boleh main hentam keromo je.suka hati aku nak update ape kan..Tak suka boleh UNFRIEND...HIDE,....,REMOVE atau BLOCKED terus..uhhhh macam bunyi angkuh je disitu..Well,..here's the thing..my dearest friend...saya ada pendapat peribadi nak kongsi kat sini..nama pun PENDAPAT PERIBADI so boleh jadi salah, boleh jadi betul, ok, tak ok.. boleh jadi tersasar, boleh jadi tak relevan..boleh jadi merapu..i'm sowi k:D

Pernah viral status ini..saya dah lupa cilok kat mana T____T

Jenis-jenis status FB yang ada tujuan tersirat (copy paste):
1. Check in kat hospital siap snap gambar sambil ayat sendu2 suruh doakan anak, suami etc.. padahal nak bagitau check in kat Prince Court Hospital… pesakit pun cuma demam manja2 je.. Kata lah warded kat GH, mati hidup balik takkan ‘check in’ status fb kan.. huhu
2. Snap gambar anak dalam umah dengan caption ‘alahai anak mama ni bla bla bla…’.. padahal nak tunjuk sofa, tv or perabot baru yg jadi objek latar belakangnya.. Yerla kalau tak buat macam tu orang tak tau kan.. Takkan semua orang nak jemput datang rumah..
3. Syukur tak henti2.. ‘Alhamdulillah rezeki yang semakin melimpah ruah, makin masyukk..bla bla bla’.. Alhamdulillah itu dan ini.. padahal nak orang tau betapa mewah atau kayanyer dia sekarang (sebenarnyer takde pun).. Kalau ikhlas nak bersyukur, terus lah sujud kepada Allah swt.. sesungguhnya Allah itu ada dimana2.. tak perlu guna fesbuk sebagai orang tengah!!
4. Tangkap pic dalam kereta…eh pastinyer kena nampak stereng sekali.. Caption, biasala.. ‘Ala jam la jalan… gud morning semua.. letih la hari ni.. etc etc..’ Padahal nak tunjuk lambang kat stereng kereta tu.. Hello kalau bawak Lamborghini ke Porche ke ok la.. Setakat Honda, Toyota, Nissan dan yang sewaktu dengannya, rentikanlah dik !
5. Check in kat shopping mall dengan status ‘shopping untuk hilangkan stress’ atau ‘ahhh hari2 shopping, abes la duit i..’ atau ‘hmm I kalau bershopping mcm ni la..susah nak berhenti’… hahaha kelakar kan.. sebenarnya nak bagitau orang lain yang dia banyak duit boleh shopping hari-hari. Ade yang jenis siap snap gambo paper bag lagi, nak tayang brand.. nak lagi parah siap snap tanda harga.. kalau gitu sah lah, korang ade penyakit ‘CULTURE SHOCK’ !
6. 24 hours duk update pasal anak dia.. anak dia la paling cerdik, anak dia la paling comey.. mcm orang lain takde anak.. takpun sibuk update pasal Laki dia.. Laki dia la yang paling kaya, laki dia la yang paling loving, laki dia itu laki dia ini.. hmm yunk memangla itu facebook awak, tapi awak bukan Kate Middleton atau Diva Siti Nurhaliza. Orang tanak tau setiap inci pasal keluarga awak!!
7. Tangkap pic sendiri (mulut biasala muncung, herot segala bagai), dengan caption ‘muka tanpa mekap..mata panda letih tak cukup tdo bla bla bla…’ dengan harapan ade la orang lain komen.. “eh u still nampak comel la.. nampak muda la dari umur sebenar etc etc” hmm.. lu pikir la sendiri..
8. ..
9. ..
10. ..Haaa yang lain-lain korang isilah sendiri!
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:Ertinya:“Suatu yang paling aku khuatirkan kamu ialah syirik kecil, lalu ditanya oleh sahabat.”Apakah syirik kecil itu ya Rasulullah s.a.w?” Kemudian baginda s.a.w bersabda: ”Iaitu riak.””(HR.Ahmad dan Baihaqi)

 Apa pendapat korang bila baca?

Ramai yang share status ni dengan caption 'mohon terasa'....'mohon sentap'...'sila sentap'...'kepada yang berkenaan'..

Motif??

Memang nak suruh orang yang baca terasa. Terang-terang dah motif tu..ada hadis kat bawah tu pasal riak..agak-agak ada hadis tak pasal 'update status dengan terang-terangan bermotifkan untuk bagi orang lain terasa...' agak-agak boleh ke buat orang lain terasa?tak dosa eh?walaupun bukan dia yang reka status tu..tapi bila baca..dia agak-agak macam WAJIB share sebab ada kawan dia buat perangai macam tu haruslah kawan itu TERASA...(padan muka ngko...mungkin..itu yang tersirat...) kalau tak buat apa share kan?

Maafkan saya...bila baca status tu saya mengaku ada benarnya..tapi sedikit over nampaknya..saya takde pulak kawan yang teruk sangat cam gitu sekali 'attention seeker' nya..heheh Dan,..macam mana kita nak tahu bila orang itu share sesuatu dia sedang RIAK?boleh jadi lifestyle dia macam tu..dia mampu...dia memang pakai barang branded..dia memang selalu shopping..hobi dia shopping untuk release tension..dia mampu..mungkin dia dah puas bersedekah..mungkin anak dia memang cantik, bijak..mungkin dia cuma nak share kebijakan anak dia dengan kaum keluarga yang ada dalam friendlist dia..tapi dah nama pun FB..takde boundary dah...semua orang boleh tengok...kita tak tahu kan?kita tak tahu apa-apa pun tentang orang lain sebenarnya...sebab HATI orang mana boleh kita scan..mana boleh kita baca...

Biarlah terang-terang dia nampak RIAK pun..siapa kita nak JUDGE?kalau rasa kita betul-betul sahabat..apa kata PM dia..bagitahu...dosa riak.."kenapa show off sangat...saya tak suka...awak kawan saya...nanti apa kata orang lain...saya taknak orang mengata kawan saya.." berani tak tegur kawan kita camtu?

Ini yang bahaya FB...takut banyakkan dosa...kita jadi kawan yang bermuka-muka lebih teruk dari zaman takde FB..

Saya tak sokong pun perbuatan-perbuatan yang dikatakan riak ini...saya pun pernah mengeji orang yang tangkap gambar paper bag barangan branded dan upload gmbar dengan caption 'hasil tangkapan hari ini'..like....whaaaaatttttttt??tangkapan kejadahnya...riak sungguh kau...entah-entah paper bag tu kosong??dan...aku sakit hati lerrrr...aku tak mampu ponnn...ko shopping tengah-tengah bulan apahal???errgggggggghhhhh..<<<<<-----haaa gitu selayaknya amarah dilontarkan...tapi dalam hati jelah..tak hingin aku like mahupun komen..I is jeles hokayyyyy

hahahahahhahaha

ya,..itu sebenarnya perasaan kita kut,...sebab tu kita bengang je kawan update sesuatu yang kita takde..atau mungkin kita ada tapi takde makna nak upload-upload bagai..hanya me and ALLAH yang tahu..haa gituwwwww...percaya tak pokok pangkalnya HATI..kalau hati kita bersih saya rasa lantaklah ko nak update apepun weh...nak masuk gambo tayar kereta?silakan,...roda motor pon nak?bolehhhhhhh...aku like je semua...saya dah try benda ni dalam usaha menyucikan hati..maklumla saya orang meniaga mana boleh berhati busuk T____T

saya LIKE dan KOMEN gambar semua kawan-kawan...tak kira dia upload/update tentang rezeki dia yang mencurah-curah ke...ape ke..saya ucapkan alhamdulillah di komen nya..saya ucapkan yang baik-baik..saya tak JUDGE apa-apa lagi..saya cuba pandang semua orang itu baik..mereka cuma berkongsi...

pada yang over sangat-sangat bermuka buku tu..kita boleh tegur camni kot...sedap sikit bahasa nya

-

-

-

-

-



ini make sense sikit kan?and in proper words..

dan this one pon ok,..mantap..padat..berkesan..

_

_


Sokong 200% kan? kita ni manusia..banyak khilafnya..dalam duk mengata orang..kadang kita pun buat tanpa disedari...hati ini kan sifatnya berbolak balik...jadi jaga HATI..jaga IMAN..jaga KATA-KATA...Insyaallah...FB akan bermanfaat pada kita semua..

Dan satu update kelakar berkaitan ini yang saya rasa agak relevan..


_

_

_

_


ada benarnya kan?hahahahah kak SF..u nailed it..kehkeh


Thank you for reading =)

No comments:

Post a Comment